A4190
LATVIJAS
REPUBLIKAS TIESLIETU MINISTRIJA
Brīvības bulvārī 36, Rīgā, LV-1536. Tālrunis:
67036801. 67036716, 67036721
21-07-2010 Nr.
1-24/1201-K
Uz 17.06.2010.iesniegumu (TM reģ.
Nr. l045-K)
Borisam Klopcovam
Rīgas
Centrālcietumā M. Matīsa ielā 3,
Rīgā, LV-1009
Par atbildes sniegšanu B.Klopcovam
Tieslietu ministrija 2010.gada 21.jūnijā saņēma Jūsu
iesniegumu par Tieslietu ministrijas valsts sekretāra vietnieces nozaru
politikas jautājumos L.Medinas 2010.gada 28 .maija atbildes Nr.l-24/891-K
apstrīdēšanu. Iesnieguma noradāt, ka minētā ministrijas atbilde nav sniegta pēc
būtības, tā ir maldinoša un pretrunā tiesu atzinumiem, norādāt, ka brīvības
atņemšanas iestādes administratīvās komisijas darbojas pretēji vēstulē
norādītajam un atkārtoti lūdzat izvērtēt Latvijas Sodu izpildes kodeksa 50.1'panta
ceturtās daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk - Satversme)
94.pantam. Cita starpā norādāt, ka Ministru kabineta 2009.gada 31.marta
noteikumi Nr. 282 «Noteikumi par administratīvās komisijas darbības kārtību un
lēmumu pieņemšanas kritērijiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.282) ir
prettiesiski.
Tieslietu
ministrija norāda, ka 2010.gada 28.maija atbildes vēstulē Nr.l-24/891-K Jums
sniegta atbilde pēc būtības, vadoties pēc Jūsu iesnieguma satura. Lai iestāde
vai amatpersona varētu sniegt motivētu atbildi, ir jākonstatē, kāds ir bijis
iesnieguma mērķis un ko iesniedzējs vēlējies sasniegt ar iesniegumu. Konkrētajā
gadījumā iesniedzējs ir vēlējies noskaidrot jautājumu par jēdzienu „soda izpildes režīma pārkāpums" un „pirmstiesas apcietinājuma laikā izdarīts pārkāpums"
interpretāciju un piemērošanu. Izvērtējot Tieslietu ministrijas sniegtās
atbildes saturu, secināms, ka iesniedzējam iestādes kompetences ietvaros
sniegts atbilstošs skaidrojums.
Paskaidrojam,
ka Jums ir tiesības nepiekrist sniegtajai atbildei, taču nav tiesību pieprasīt
tikai tāda satura atbildi, kas Jūs apmierinātu. Tas, ka Jūs neapmierina
atbildes saturs, nenozīmē, ka atbilde nav sniegta pēc būtības. Vēršu uzmanību
uz to, ka atbilde pēc būtības ietver tāda veida saturu, kas nerisina
procesuālās dabas jautājumus, bet gan tieši un nepastarpināti atbild uz
iesniegumā izvirzītajiem jautājumiem. Tā neietver iesniedzējam vēlamo atbildi
ne pēc formas, ne arī pēc satura, bet gan iestādes vai amatpersonas kompetences
robežās sniegtu motivētu un pamatotu atbildi.
Ņemot
vērā minēto, sniedzam papildus argumentus pie iepriekšējās Tieslietu
ministrijas 2010.gada 28.maija atbildes Nr. 1-24/891-K.
No minētā izriet, ka Tieslietu ministrija var pārbaudīt
Ieslodzījuma vietu pārvaldes vai tās amatpersonas lēmuma tiesiskumu un atcelt
prettiesisku lēmumu, kā arī prettiesiskas bezdarbības gadījumā dot rīkojumu
pieņemt lēmumu. Vēršam uzmanību uz to, ka brīvības atņemšanas iestādes
administratīvās komisijas pieņemtie lēmumi nav iestādes lēmumi, tie ir brīvības
atņemšanas soda izpildes ietvaros pieņemti lēmumi, kuru pārsūdzēšana notiek
Kriminālprocesa likuma noteiktajā kārtībā, tādejādi tie ir uzskatāmi par
kriminālprocesuālajiem lēmumiem. Līdz ar to Tieslietu
ministrijai nav tiesību pārbaudīt vai atcelt brīvības atņemšanas iestādes
administratīvās komisijas lēmumus.
Attiecībā
uz Jūsu norādi, ka brīvības atņemšanas iestādes administratīvā komisija, lemjot
par soda izciešanas režīma maiņu vai nosacītu pirmstermiņa atbrīvošanu no soda
izciešanas, ņem vērā personas pārkāpumus, kas
izdarīti personai esot izmeklēšanas cietumā, paskaidrojam.
Kriminālprocesa
likuma 12.pants paredz, ka kriminālprocess tiek veikts, ievērojot starptautiski
atzītās cilvēktiesības un nepieļauj nesamērīgu iejaukšanos personas dzīvē.
Saskaņā ar minētā likuma 12.panta otro daļu cilvēktiesības var ierobežot tikai
tajos gadījumos, kad to prasa sabiedrības drošības apsvērumi, un tikai šajā
likumā noteiktajā kārtībā atbilstoši noziedzīgā nodarījuma raksturam un
bīstamībai. Drošības līdzeklis -apcietinājums - ir viens no Kriminālprocesa
likumā paredzētajiem procesuālajiem piespiedu līdzekļiem, kuru piemēro aizdomās
turētajam vai apsūdzētajam, ja ir pamats uzskatīt, ka. attiecīgā persona
turpinās noziedzīgās darbības vai izvairīsies no izmeklēšanas un tiesas. No minētā izriet, ka
drošības līdzeklis nav sods, bet gan procesuālais piespiedu līdzeklis.
Latvijas
Sodu izpildes kodeksa 70.pants noteic, ka sods par soda izciešanas režīma
pārkāpumu var tikt piemērots tikai notiesātajam. No Noteikumu Nr.282 IV sadaļas
,,Komisijas lēmuma pieņemšanas kritēriji" izriet, ka brīvības atņemšanas
iestādes administratīvā komisija, lemjot par notiesātam noteiktā soda izciešanas
režīma pastiprināšanu mīkstināšanu vai ierosinājuma nosūtīšanu tiesai par
notiesātā iespējamu atbrīvošanu no soda izciešanas nosacīti pirms termiņa, ņem vērā notiesātā izdarītos
soda izciešanas režīma pārkāpumus. Tādejādi apcietinājuma laikā izdarītie
izmeklēšanas cietuma iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumi nav uzskatāmi par
soda izciešanas režīma pārkāpumiem un tos nedrīkst ņemt vērā, lemjot par soda
izciešanas režīma mīkstināšanu, pastiprināšanu vai nosacītu, pirmstermiņa
atbrīvošanu no soda izciešanas. Tādejādi Jūsu vēstulē
norādītais, ka Latvijas Sodu izpildes kodekss un Noteikumi Nr.282 nesatur
norādi, par kuru laika periodu brīvības atņemšanas iestādes administratīvā
komisija ir tiesīga vērtēt notiesātā uzvedību, tādejādi, Jūsuprāt, Latvijas
Sodu izpildes kodeksa 50. panta ceturtā daļa neatbilst Satversmes 94.pantam un
Noteikumi Nr.282 ir prettiesiski, nav korekts. Latvijas Sodu izpildes kodekss
un no tā izrietošie Noteikumi Nr.282 satur skaidru
norādi, ka sodus par soda izciešanas režīma prasību pārkāpumiem var piemērot tikai notiesātajām personām, nevis apcietinātajām, t.i., ar bridi,
kad persona pārgājusi notiesātā statusā un uzsākusi izciest brīvības atņemšanas
sodu.
Lai nodrošinātu
vienotu tiesību normu piemērošanu attiecībā uz minēto jautājumu un brīvības
atņemšanas iestāžu administratīvo komisiju tiesisku darbību, Tieslietu
ministrija nosūtīja vēstuli Ieslodzījuma vietu pārvaldei ar normatīvo aktu
piemērošanas skaidrojumu*. Kā liecina Ieslodzījuma vietu pārvaldes sniegtās
ziņas, ar Tieslietu ministrijas sniegto informāciju ir iepazīstinātas visas
brīvības atņemšanas iestāžu administratīvās komisijas un prokurori.**
Valsts sekretāra
vietniece tiesību politikas jautājumos L.Medina [Šileikiste 67046125]
A4258
LATVIJAS
REPUBLIKAS TIESLIETU MINISTRIJA
Brīvības bulvārī 36, Rīgā, LV-1536. Tālrunis:
67036801. 67036716, 67036721
24-08-2010 Nr. 1-24/1368-K
Uz 01.08.2010. (TM reģ. Nr. 1320
- K)
Jelgavas cietumā, Palīdzības ielā 3, Rīgā, LV- 3001
Par atbildes sniegšanu B. Klopcovam
Tieslietu ministrija (turpmāk - TM) 2010. gada 3.
augustā saņēma Jūsu iesniegumu, kurā lūdzāt izskaidrot soda progresīvās
izpildes principa darbību gadījumos, kad notiesātajam tiek piespriests neliels
brīvības atņemšanas soda termiņš. Tāpat Jūs norādījāt, ka tiek pārkāptas Jūsu
tiesības tikt atbrīvotam no soda izciešanas nosacīti pirms termiņa, jo Jums
neesot reālas dzīvesvietas un iespējas strādāt algotu darbu.
Vēršam
Jūsu uzmanību uz to, ka TM funkcijas, uzdevumus un kompetenci nosaka Ministru
kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumi Nr. 243 „Tieslietu ministrijas
Latvijas
Sodu izpildes kodeksa (turpmāk - LSIK) 50.1 panta pirmā daļa noteic,
ka soda progresīvā izpilde pamatojas uz notiesāto diferenciāciju katra brīvības
atņemšanas iestādes veida un režīma ietvaros, kā arī notiesāto pārvietošanu no
viena veida cietuma uz cita veida cietumu, ņemot vērā izciestā soda daļu un
notiesātā uzvedību. Soda progresīvās izpildes mērķis ir panākt soda izpildes
režīma atbilstību notiesātā uzvedībai un resocializācijas pakāpei, nodrošinot
soda izpildi, kā arī viņa optimālu iekļaušanos dzīvē pēc atbrīvošanas. Minētā
panta otrā daļa noteic, ka soda progresīvās izpildes sistēmai ir pakļauti visi
notiesātie slēgtajos cietumos un daļēji slēgtajos cietumos neatkarīgi no
piespriestā soda ilguma, soda izciešanu uzsāk ar soda izciešanas režīma
zemāko pakāpi. Līdz ar to, neatkarīgi no piespriestā brīvības atņemšanas soda
termiņa, tiek piemērots LSIK noteiktais soda progresīvās izpildes princips. No
LSIK regulējuma izriet, ka termiņš, kāds notiesātajam ir jāpavada attiecīgajā
soda izciešanas režīma pakāpē, tiek rēķināts proporcionāli piespriestajam soda
termiņam (piemēram, viena ceturtdaļa, puse). īss brīvības atņemšanas soda
termiņš nenozīmē to, ka persona sasniegs noteiktu resocializācijas pakāpi ātrāk
nekā tie notiesātie, kuriem ir piemērots garāks brīvības atņemšanas soda
izciešanas termiņš. Turklāt pārvietošana uz vieglāku soda izciešanas režīmu nav
obligāta, tā notiek tikai gadījumos, ja ir konstatējams atbilstošs
resocializācijas rezultāts.
LSIK 50.4 panta ceturtajā
daļā ir noteikts, ka gadījumā, ja notiesātais pirmstiesas apcietinājumā un soda
izpildes vietā izcietis pusi no piespriestā soda un notiesātajam nav spēkā
esošu sodu par soda izciešanas režīma prasību pārkāpumiem vai administratīvo
sodu, viņu ar brīvības atņemšanas iestādes administratīvās komisijas lēmumu var
pārvietot uz soda izciešanas režīma augstāko pakāpi. No soda izciešanas režīma
augstākās pakāpes viņu ar brīvības atņemšanas iestādes administratīvās
komisijas lēmumu var pārvietot uz daļēji slēgto cietumu vai likumā noteiktajā
kārtībā pirms termiņa atbrīvot. Līdz ar to arī viena veida cietuma ietvaros
brīvības atņemšanas soda izpilde notiek atbilstoši soda progresīvās izpildes
principam. Notiesāto, kas izcieš sodu slēgtajā cietumā soda izciešanas režīma
augstākajā pakāpē, var gan pārvietot uz daļēji slēgto cietumu, gan atbrīvot no
soda izciešanas nosacīti pirms termiņa.
Iesniegumā Jūs norādāt, ka KL ietvertie nosacītas
pirmstermiņa atbrīvošanas no soda izciešanas nosacījumi pārkāpj Jūsu
pamattiesības, kas noteiktas Eiropas Padomes Ministru komitejas Ieteikuma
Rec(2003)22 dalībvalstīm par nosacītu pirmstermiņa atbrīvošanu (personiskais
Lai nodrošinātu vienotu tiesību normu piemērošanu attiecībā uz minēto jautājumu un brīvības atņemšanas iestāžu administratīvo komisiju tiesisku darbību, Tieslietu ministrija, nosūtīja vēstuli Ieslodzījuma vietu pārvaldei ar normatīvo aktu piemērošanas skaidrojumu. Kā liecina Ieslodzījuma vietu pārvaldes sniegtās ziņas, ar Tieslietu ministrijas sniegto informāciju ir iepazīstinātas visas brīvības atņemšanas iestāžu administratīvās komisijas un prokurori.
Valsts sekretāra p.i. I.Skujiņa [Škavronska 67046125]
NB. Sk. A4257:
LR TM valsts sekretāra vietniece L. Medina:
*Vēstule
uz IeVP tika nosūtīts 19.02.2010 ar Nr. 1-14/979,
un **IeVP priekšnieka atbilde - 10.01.2010 Nr. 1/15-1574