3aL1515
LĒMUМS
2009.gada 8. oktobrī
Lieta Nr 3-10/243/3
Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģija
šādā sastāvā: tiesnese - referente D.Vilsone
tiesneses L.Pliča un S.Krūmiņa
izskatīja Rīgā, Brīvības bulvārī 34,
rakstveida procesā Borisa Klopcova blakus sūdzību par Rīgas
pilsētas Centra rajona tiesas tiesneses 2009.gada 5.marta lēmumu, ar kura
atteikts prasību pieņemt
izskatīšanai tiesā.
APRAKSTOŠĀ
DALA.
[1] Boriss Klopcovs iesniedzis Rīgas pilsētas
Centra rajona tiesā prasības pieteikumu pret Latvijas Republiku kā publisko
tiesību juridisko personu, norādot Latvijas Republikas Finanšu ministriju kā
atbildētāja finanšu līdzekļu turētāju par taisnīga atlīdzinājuma piedziņu LVL
27'226,69 apmērā, lūdzot tiesu, piedzīt no Latvijas Republikas Finanšu ministrijas,
kā taisnīgu atlīdzinājumu LVL 27'226,69.
[1.1] Prasības pieteikumā norādīts, ka Latvijas Republikas Satversmes 95.pants,
kopsakarā ar w Eiropas Cilvēktiesību un Pamattiesību konvencijas 3.pantu
nosaka, ka nevienu nedrīkst spīdzināt vai cietsirdīgi vai pazemojoši ar viņu
apieties vai sodīt. Cilvēktiesību un Pamattiesību konvencijas 13.pants nosaka,
ka ikvienam, kura tiesības un brīvība, kas noteikta šajā konvencijā ir
pārkāptas, ir tiesības uz efektīvu aizsardzību no valsts institūciju puses.
Latvijas Republikas Satversmes 89.pants nosaka, ka valsts atzīst un
aizsargā cilvēka pamattiesības saskaņā ar šo satversmi, likumiem un Latvijai
saistošiem starptautiskajiem līgumiem.
Ar Latvijas valsts
darbībām minētās Borisa Klopcova pamattiesības tika nepamatoti aizskartas.
2003.gada 8.maijā Boriss Klopcovs tika aizturēts un ievietots Aizkraukles
rajona policijas pārvaldes īslaicīgās aizturēšanas izolatorā, kurā pavadītas 11
diennaktis. Kameras platība bija ne vairāk kā 4,2 kvadrātmetri, kur vairāk kā pusi
no kopējās platības aizņēma platforma, kas bija paredzēta gulēšanai. Kamerā nav
logu, tie tika aizmūrēti 1996.gadā. Ventilācijas sistēma nedarbojas no
2000.gada. Līdz ar to kamerā nebija nekādas gaisa cirkulācijas. Vasaras periodā
kameras temperatūra bija no 30-32 grādiem pēc Celsija skalas. Kameras vienīgais
apgaismojums bija nakts lampa, ka bija novietota nišā virs durvīm. Pastaigas
nenotika, jo policijas iecirknī nebija iekšējā pagalma vai cita šim nolūkam
paredzēta teritorija. Līdz ar to visu aizturēšanas laku nebija iespēja redzēt
dienas gaismu, elpot svaigu gaisu. Ieslodzītie bija spiesti gulēt drēbēs, jo
gulēšanai nebija paredzēti matrači, segas, spilveni. Kamerās nebija sanitārā
mezgla, dabiskajām vajadzībām bija paredzēts
plastmasas spainis. Uz sanitāro mezglu ieslodzītie tika vesti divas reizes
diennaktī. Ieslodzītie netika nodrošināti ar higiēnas precēm. Visu šo laiku
Boriss Klopcovs bija spiests pavadīt vienās drēbēs. Līdz ar to ir pārkāptas
apcietinātā tiesības un, kā uzskata pats prasītājs, viņš ticis pakļauts
ciešanām un fiziskai spīdzināšanai
Prasība
pamatota ar Satversmes 92. pantu, Civillikuma 1779. panta, 1782. pantu. Tāpat
prasības iesniedzējs atsaucies uz Eiropas
Cilvēktiesību tiesas 2006. gada 04. augusta spriedumu lietā A. Kadiķis pret
Latviju, iesniegums Nr. 62393/00, Rīgas
apgabaltiesas Civillietu tiesu kolēģijas 2007. gada 08. augusta lēmumu lietā CA
- 3479/9, kā arī uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas Nolikuma 60. paragrāfa 2.
punktu, 94. paragrāfa 1. punktu, 36. paragrāfa 4. (b) punktu.
[2] Ar Rīgas pilsētas Centra rajona tiesas tiesneses 2009.gada 5.marta lēmumu
atteikts pieņemt Borisa Klopcova prasības pieteikumu pret Latvijas Republikas
Finanšu ministriju un prasības pieteikumu ar tam pievienotajiem dokumentiem
atdot iesniedzējam.
Tiesnese lēmumā atzinusi, ka
konkrētajā gadījumā prasības pieteikumam nav pievienoti pierādījumi, ka
attiecībā uz B.Klopcovu pastāv likumā norādītais prasības celšanas tiesiskais
pamats (attaisnojošs tiesas spriedums; lēmums par krimināllietas izbeigšana
personu reabilitējošu apstākļu dēļ; lēmums par administratīvā aresta atzīšana
par nelikumīgu un administratīvās . lietvedības izbeigšanu).
Pārbaudot prasības pieteikumu atbilstoši Rīgas apgabaltiesas Civillietu
tiesas kolēģijas 2009.gada 19.februāra lēmumā norādītajam, tiesnese secinājusi,
ka ir pamats to atteikt pieņemt.
Civillietu tiesas kolēģija norādījusi uz likuma „Par
izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas darbības vai nepamatotas
rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu" 5.panta trešo daļu,
kas nosaka, ka personai ir tiesības celt prasību par tāda morālā kaitējuma
atlīdzināšanu, kas radies izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas
vai nepamatotas rīcības rezultātā. Tā izskatāma tiesā civilprasības kārtībā.
Taču šī norma ir piemērojama teleoloģiski, novērtējot
konkrētā likuma jēgu un mērķi, tas ir, kādu tieši tiesību aizskārumu gadījumā
likums paredz tiesības prasīt mantisku un nemantisku zaudējumu, tai skaitā
morālā kaitējuma atlīdzību, un šī norma ir piemērojama sistēmiski, kopsakarā ar
likumā norādīto tiesisko pamatu šādas prasības celšanai. Likuma „Par izziņas
iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas vai nepamatotas rīcības rezultātā
nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu" 2.pantā ir izsmeļoši noteikts tiesiskais
pamats (prasības tiesību pamats) nodarīto zaudējumu atlīdzināšanai: 1)
attaisnojošs tiesas spriedums neatkarīgi no attaisnošanas motīviem; 2)
krimināllietas izbeigšana personu reabilitējošu apstākļu dēļ; 3) administratīvā
aresta atzīšana par nelikumīgu un administratīvās lietvedības izbeigšana.
Konkrētajā gadījumā prasības pieteikumam nav pievienoti pierādījumi, ka
attiecībā uz B.Klopcovu pastāv likumā norādītais prasības celšanas tiesiskais
pamats (attaisnojošs tiesas spriedums; lēmums par krimināllietas izbeigšana
personu reabilitējošu apstākļu dēļ; lēmums par administratīvā aresta atzīšana
par nelikumīgu un administratīvās lietvedības izbeigšanu).
No likuma „Par izziņas
iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas vai nepamatotas rīcības rezultātā
nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu" 7.panta izriet, ka subjekti, pret kuriem
var tikt vērsta prasība šā likuma kārtībā ir Tieslietu ministrija jeb
Ģenerālprokuratūra. Līdz ar ko nevar būt pamatota prasības vēršana pret Finanšu
ministriju minētā likuma kārtībā.
Prasības pieteikumam pievienotie dokumenti un arī
prasības pieteikuma pamatojumā norādītie apstākļi par stāvokli Aizkraukles
rajona policijas pārvaldes īslaicīgās aizturēšanas izolatorā, nepamato nekādas
civiltiesiskas B.Klopcova prasījuma tiesības pret Latvijas Republikas Finanšu
ministriju, jo norādītā policijas pārvalde nav Finanšu ministrijas pakļautībā,
padotībā vai pārraudzībā.
Tiesnese secinājusi, ka
prasītāja norādītie apstākļi un prasības pieteikumam pievienotie pierādījumi,
nepamato nekādu Borisa Klopcova civiltiesisku prasības tiesību esamību
(Civilprocesā likuma 1 .panta pirmās daļas izpratnē) pret norādīto atbildētāju
Latvijas Republikas Finanšu ministriju.
Civilprocesa likuma 132.panta pirmās daļas 2.punkts paredz, ka tiesnesis
atsakās pieņemt prasības pieteikumu, ja prasību cēlusi persona, kurai nav
prasības tiesības.
Gadījumā, ja B.Klopcovs
uzskata par prettiesisku Aizkraukles rajona policijas pārvaldes amatpersonu
rīcību un konkrētā tiesiskā situācija nav paredzēta kā pamats zaudējumu
atlīdzināšanai likumā „Par izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas
nelikumīgas darbības vai nepamatotas rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu
atlīdzināšanu", tad viņš šo rīcību var pārsūdzēt likumā noteiktā kārtībā
(likums nosakāms atkarībā no tā, kādā statusā un kādas procesuālas darbības
ietvaros viņš šajā iestādē ievietots), bet ja ir izsmelti visi tiesību
aizsardzības līdzekļi attiecībā uz pārsūdzēto Aizkraukles rajona policijas
pārvaldes amatpersonu rīcību, tad, ja ir aizskartas B.Klopcova cilvēktiesības, viņš
ir tiesīgs iesniegt sūdzību Eiropas Cilvēktiesību tiesā.
[3] Boriss Klopcovs iesniedzis blakus sūdzība par Rīgas pilsētas Centra rajona
tiesas tiesneses 2009.gada 5.marta lēmumu, lūdzot tiesu atcelt Rīgas pilsētas
Centra rajona tiesas tiesneses 2009.gada 5.marta lēmumu, izlemt jautājumu pēc
būtības.
Blakus sūdzībā norādīts, ka
Rīgas pilsētas Centra rajona tiesas lēmums ir nelikumīgs un nepamatots.
Tiesas norāde, ka prasības
pieteikuma pamatojumā norādītie apstākļi par stāvokli Aizkraukles rajona
policijas pārvaldes īslaicīgās aizturēšanas izolatorā, nepamato nekādas
civiltiesiskas B.Klopcova prasījuma tiesības pret Latvijas Republikas Finanšu
ministriju nav pamatota. Satversmes tiesas spriedums ir obligāts visām valsts
un pašvaldības institūcijām iestādēm un amatpersonām, ieskaitot tiesas.
Satversmes 92.pants paredz, ka nepamatota aizskāruma gadījumā, ikvienam ir
tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu, šī norma ietver vispārēju garantiju - ja
valsts ir pārkāpusi indivīda tiesības, tam ir tiesības uz atlīdzību. Persona ir
tiesīga griezties vispārējā jurisdikcijas tiesā ar prasību par atbilstīga
atlīdzinājuma piedziņu.
Latvijas Republikas Finanšu
ministrija ir atbildīga par katastrofālo stāvokli īslaicīgās aizturēšanas
izolatorā, jo nelabvēlīgie apstākļi ir tieši saistīti ar nepietiekamo
finansējumu.
Tiesai bija jāņem vērā Rīgas
apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģijas judikatūra, proti, Rīgas apgabaltiesas
Civillietu tiesas kolēģijas 1996.gada 2.decembra spriedums civillietā Nr.
CA-711 2. ņemot vērā, ka nav speciāla likuma, kas nosaka kompensācijas
izmaksas kārtību, personai, kuras pamattiesības aizskartas, nevar ietekmēt
valsts atbildību pret indivīdu, tādējādi atzīstams, ka Latvijas Republikas
Finanšu ministrija ir atbildētājs konkrētajā civillietā.
Blakus sūdzība pamatota ar
Eiropas Cilvēktiesību un Pamattiesību konvencijas 6.pantu un Civilprocesa
likuma 132.panta trešo daļu, 441.- 444. un 448.pantu.
MOTĪVU DAĻA.
[4] Tiesas kolēģija, pārbaudījusi prasības pieteikuma saturu, izvērtējusi
tiesneses lēmuma motīvus un blakus sūdzības motīvus, atzīst, ka blakus sūdzība
ir pamatota un apmierināma. Rīgas pilsētas Centra rajona tiesas tiesneses
2009.gada 5.marta lēmums atceļams un jautājums nododams jaunai izskatīšanai.
[5] No B.Klopcova prasības pieteikuma nepārprotami
redzams, ka prasība tiek celta pret Latvijas valsti, kas saskaņā ar Civillikuma
1407.pantu ir juridiska persona, līdz ar to tiesību subjekts, pret kuru fiziska
persona var celt prasību. Līdz ar to par nepamatotu tiesas kolēģija atzīst
pirmās instances tiesas tiesneses secinājumu, ka B.Klopcovam nav prasījuma
tiesības. Bez tam tiesas kolēģija atzīst, ka gadījumā, ja prasība ir
celta pret neīsto atbildētāju, tās ir pamats prasības noraidīšanai, bet šis
fakts nevar būt par pamatu, lai atteiktu pieņemt prasību izskatīšanai tiesā, jo
tādu pamatu neparedz Civilprocesa likuma 132.panta tiesību normas.
Tiesas kolēģija atzīsts, ka
tas fakts, ka B.Klopcova prasības pieteikumā norādīta Latvijas Republikas
Finanšu ministrija kā persona, kam konkrētajā lietā B.Klopcova skatījumā būtu jāpārstāv Latvijas Republika, nevar būt par pamatu,
lai atteiktu pieņemt prasību izskatīšanai tiesā, jo tiesai pašai ir jāzina, kurš publisko tiesību subjekts konkrētajā gadījumā būs
tiesīgs pārstāvēt Latvijas Republiku kā valsti. Līdz ar to varēja tikt
apsvērts jautājums vai prasības pieteikums nav atstājams bez virzības, norādot
uz nepilnībām vai arī jautājums atrisināms sagatavošanas tiesas sēdē,
precizējot prasības pamatu.
[6] Tiesas kolēģija atrod, ka no B.Klopcova prasības
pieteikuma satura nepārprotami ir redzams, ka prasība tiek celta par
cilvēktiesību pārkāpumiem, ko B.Klopcova ieskatā ir izdarījusi valsts. Līdz ar
to visi pirmās instances tiesas tiesneses lēmumā izdarītie secinājumi, ka
B.Klopcovam nav prasījuma tiesības ir pilnībā nepamatoti, jo B.Klopcovam nav
jābūt tiesību subjektam, kurš saņēmis attaisnojošu spriedumu vai attiecībā pret
kuru pieņemts lēmums par administratīvā aresta atzīšanu par nelikumīgu vai
krimināllietas izbeigšanu reabilitējošu apstākļu dēļ, lai aizsargātu savas
Latvijas Republikas Satversmē un Eiropas cilvēktiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijā noteiktās cilvēktiesības, tas ir, netikt spīdzinātam,
pakļautam cietsirdīgai vai cieņu pazemojošai izturēšanās.
Līdz ar to tiesas kolēģija atzīst, ka konkrētajā
gadījumā nav pamatota arī tiesneses atsaukšanās uz likuma „Par izziņas
iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas darbības vai nepamatotas rīcības
rezultātā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu" 2., 7. pantu tiesību normām.
[7] Pie minētajiem apstākļiem tiesas kolēģija
atzīst, ka nepamatots ir pirmās instances tiesas tiesneses lēmumā izdarītais
atzinums, ka B.Klopcovam nav prasījuma tiesības.
No B.Klopcova prasības pieteikuma satura nepārprotami ir
redzams, ka prasība nav par Aizkraukles rajona policijas pārvades darbinieku
rīcību, bet gan par cilvēktiesību aizsardzību. Personas
cilvēktiesības Latvijas Republikā tiek aizsargātas gan ar Latvijas Republikas
Satversmē, gan ar Eiropas cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijā
noteikto.
Līdz ar to nepamatots ir pirmās instances
tiesas tiesneses lēmumā izdarītais atzinums, ka B. Klopcovam ir jāgriežas
Eiropas Cilvēktiesību tiesā. Latvijas Republika kā valsts aizsargā personu
cilvēktiesības, kas ir noteikts valsts konstitucionālajā likumā un ne tikai
konvencijā. Tāpēc tas apstāklis vai cilvēktiesības ir bijušas pārkāptas
konkrētajā gadījumā, ir strīds, kas izskatāms nacionālajā tiesvedībā pirms
griešanās Eiropas Cilvēktiesību tiesā.
Tas vai
cilvēktiesības ir bijušas pārkāptas ir katras konkrētas lietas faktisko
apstākļu izvērtēšanas jautājums, kas ir izdarāms tikai izskatot lietu pēc
būtības, sniedzot faktisko apstākļu juridisko novērtējumu. Līdz ar to nepareiza
ir pirmās instances tiesas tiesneses lēmumā izdarītā norāde, ka B. Klopcovam
konkrētajā gadījumā nav Civilprocesa likuma 1 .pantā noteiktās tiesības».
[8] Līdz ar to tiesas kolēģija atzīst, ka
blakus sūdzība ir pilnībā pamatota, bet pirmās instances tiesas tiesneses
lēmums ir nepareizi pamatots un atceļams, un saskaņā ar Civilprocesa likuma 448.panta
pirmās daļas 2.punktu jautājums nododams jaunai izskatīšanai tiesai, kura
lēmumu pieņēmusi.
NOLEMJOŠĀ DAĻA.
Pamatojoties uz Civilprocesa 448.panta pirmās
daļas 2.punktu, 449.pantu tiesas kolēģija
n o l ē m a :
Borisa Klopcova blakus sūdzību par Rīgas
pilsētas Centra rajona tiesas tiesneses 2009.gada 5.marta lēmumu apmierināt.
Atcelt Rīgas pilsētas Centra rajona tiesas
tiesneses 2009.gada 5.marta lēmumu un nodot jautājumu jaunai izskatīšanai Rīgas
pilsētas Centra rajona tiesai. Lēmums nav pārsūdzams.
Tiesas sēdes priekšsēdētāja tiesnese D.Vilsone
|