Nr.A42446907 SKA - 249/2011
SPRIEDUMS
Rīgā
2011.gada 1.jūlijā
Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta
Administratīvo lietu departaments šādā sastāvā:
tiesas sēdes priekšsēdētājs senators J.Neimanis, senatore
V.Krūmiņa, senatore R. Vīduša
piedaloties
pieteicējam Naurim Rakuzovam
un atbildētājas Latvijas
Republikas pusē pieaicinātās iestādes - Ieslodzījuma vietu pārvaldes -
pārstāvei N.K.,
atklātā tiesas sēdē izskatīja administratīvo lietu,
kas ierosināta pēc N.R. pieteikuma par Rīgas Centrālcietuma administrācijas un
Ieslodzījuma vietu pārvaldes faktiskās rīcības atzīšanu par prettiesisku, kā
arī zaudējumu un kaitējuma atlīdzināšanu, sakarā ar N.R. kasācijas
sūdzību par Administratīvās apgabaltiesas 2010.gada 9.novembra spriedumu.
Aprakstošā daļa
[1]
Pieteicējs N.R. sūdzējās, ka ieslodzījuma vietā pietiekamā apmērā
nesaņem higiēnas preces (zobu suku, zobu pastu un tualetes papīru), kā arī tādu
uzturu, kas atbilstu viņa reliģiskajai pārliecībai - islāmam (ēdienu bez gaļas,
olu un zivju izstrādājumiem). Pieteicējs iesniedza pieteikumu par faktisko
rīcību un atlīdzinājuma piešķiršanu. Tiesvedības laikā pieteicējs norādīja, ka
pieņēmis budismu un turpina atteikties no gaļas lietošanas uzturā.
[2]
Administratīvā rajona tiesa ar 2008.gada 8.maija spriedumu atzina par
prettiesisku higiēnas preču neizsniegšanu. Spriedums šajā pieteikuma daļā
stājies spēkā. Ar Administratīvās apgabaltiesas 2010.gada 9.novembra spriedumu
pieteicējam piešķirts morālā kaitējuma atlīdzinājums Ls 100 apmērā par ilgstošu
higiēnas preču nesaņemšanu, bet tiesvedība daļā par faktisko rīcību,
neizsniedzot pieteicējam reliģiskai pārliecībai atbilstošu uzturu, izbeigta.
Tiesa spriedumā norādījusi, ka
pieteicējs sākotnēji prasījis morālā kaitējuma atlīdzinājumu Ls 100 apmērā, bet
to palielinājis līdz Ls 5000 apelācijas instancē. Šāds palielinājums nav
pieļaujams, jo ir jauns prasījums, kuru saskaņā ar Administratīvā procesa
likuma 302.panta otro daļu vairs nevar pieteikt.
Savukārt tiesvedība daļā par
reliģiskai pārliecībai atbilstoša uztura izsniegšanu un atlīdzinājumu izbeigta,
jo tiesa apšaubīja, ka pieteicēja atteikšanās no gaļas balstītos reliģijā.
Tiesa secināja, ka nevienas reliģijas (kristietība, islāms, budisms), kurām
pieteicējs ir sekojis, kanoni neaizliedz lietot uzturā gaļu. Tā kā pieteicējs
arvien ir izvēlējies gaļu nelietot, pieteicējs veģetārismu piekopj neatkarīgi
no attiecīgās reliģiskās mācības kanoniem. Pieteicējam veģetārisms ir vērtība
pati par sevi, un viņa prasība par veģetāro uzturu nav saistīta ar reliģisko
pārliecību. Valsts nevar ierobežot personas tiesības brīvi ticēt vai neticēt
veģetārisma idejai un praktizēt to vai nepraktizēt, tajā pašā laikā valstij nav
pienākuma gādāt, lai persona tiktu nodrošināta ar pārliecībai atbilstošu
pārtiku, tostarp gadījumā, ja persona tiek turēta apcietinājumā vai soda
izciešanas vietā.
[3]
Pieteicējs iesniedzis kasācijas sūdzību. Pieteicējs norāda, ka tiesa nepareizi
piemērojusi Administratīvā procesa likuma 294.panta ceturto daļu, kas dod
iespēju apelācijas instances tiesā palielināt prasāmā atlīdzinājuma apmēru.
Tiesas piešķirtais atlīdzinājums neatbilst pārkāpuma smagumam. Prasījumā par
veģetārā uztura nenodrošināšanu tiesa nepareizi interpretējusi reliģijas
brīvības saturu un arī nav ievērojusi iepriekš šajā lietā taisītā Senāta
sprieduma atziņu, ka reliģiskai pārliecībai atbilstoša uztura lietošana
ietilpst reliģijas brīvības tvērumā.
Motīvu daļa I
[4]
Administratīvā procesa likuma 249.pants ietver procesuālo tiesību pamatprincipu
- dispozitivitāti (iudex ne
eat ultra petitia partium): tiesa
taisa spriedumu par pieteicēja norādīto pieteikuma priekšmetu, nepārsniedzot
prasījuma robežas.
[5]
Prasījums ir tiesības prasīt no citas personas noteiktu darbību vai atturēšanos
no darbības. Prasījums ir precīzi jānorāda pieteikumā, lai tā apmierināšanas
gadījumā to varētu izpildīt. Tāpat prasījuma robežas jānorāda pieteikumā, lai
lietas dalībnieki varētu apzināties lietas iznākuma risku un efektīvi izmantot
savas procesuālās tiesības aizstāvēt sevi.
[6]
Administratīvā procesa likuma 186.panta otrās daļas 6.punkts noteic, ka
pieteikumā tiesai norāda prasījuma summu, ja pieteikumā ietverts prasījums
atlīdzināt zaudējumus. Ar jēdzienu „zaudējumi" likumā saprotami mantiskie
zaudējumi. To apmērs pieteicējam ir precīzi jāaprēķina un jānorāda pieteikumā.
Mantisko zaudējumu aprēķinātā summa ir zaudējumu atlīdzinājuma prasījuma
robeža. Mantisko zaudējumu atlīdzinājuma prasījuma gadījumā tiesa nevar
piespriest vairāk par to zaudējumu summu, kuru pieteicējs norādījis pieteikumā.
[7]
Turpretim Administratīvā procesa likuma 186.panta trešās daļas 2.punkts paredz,
ka pieteikumā var norādīt prasījuma summu, ja
pieteikumā ietverts prasījums atlīdzināt personisko kaitējumu. Šāda tiesiskā pienākuma formulējuma atšķirība no
Administratīvā procesa likuma 186.panta otrās daļas 6.punkta atrodama tajā, ka
Administratīvā procesa likuma 97.pants norāda uz civiltiesību principiem, kuri
ievērojami, nosakot personiskā kaitējuma atlīdzinājuma apmēru. Civillikuma
1635.panta otrās daļas otrais teikums noteic, ka atlīdzības apmēru par morālo
kaitējumu nosaka tiesa pēc sava ieskata, ņemot vērā morālā kaitējuma smagumu un
sekas.
Tātad pieteikumā norādītajam
morālā kaitējuma atlīdzinājuma apmēram nav izšķirošas nozīmes prasījuma robežu
nospraušanā, jo tiesa var noteikt atlīdzības apmēru pēc sava ieskata.
Pieteicējs var norādīt pieteikumā morālā kaitējuma atlīdzinājuma zemāko
robežu, taču tas neierobežo pieteicēju izteikt apsvērumus par lielāku
atlīdzinājuma summu.
[8]
Administratīvā procesa likuma 294.panta pirmā daļa noteic, ka apelācijas
sūdzībā nedrīkst grozīt pieteikuma priekšmetu vai pamatu, ietvert jaunus
prasījumus, kas nav pieteikti pirmās instances tiesā. Tā kā morālā kaitējuma
atlīdzinājuma summa pieteikumā nav uzskatāma par prasījuma robežu, tad nav
šķēršļu pieteicējam apelācijas instancē izteikt argumentus par lielāku
atlīdzinājuma summu.
Izskatāmajā lietā tiesa nepareizi interpretējusi Administratīvā procesa
likuma 294.panta pirmo daļu, uzskatot morālā kaitējuma atlīdzinājuma summas
palielinājumu par nepieļaujamu jaunu prasījumu. Pieteicējs nepareizi atsaucas uz Administratīvā
procesa likuma 294.panta ceturto daļu, jo likumā minētajam pantam nav tādas
daļas.
Motīvu daļa II
[9]
Latvijas Republikas Satversmes 99.pants noteic ikvienam tiesības uz domas,
apziņas un reliģiskās pārliecības brīvību. Noteikta dzīvesveida piekopšana var
būt pamatota gan ar reliģisku pārliecību, gan arī ar cilvēka apziņu. Tā tas ir
arī veģetārisma gadījumā. Veģetārisms var būt daļa no reliģiska pasaules
uzskata, kuru piekopjot cilvēks demonstrē noteiktu reliģisko normu ievērošanu (sk. plašāk Eiropas
Cilvēktiesību tiesas 2010.gada 7.decembra sprieduma lietā Jakobski pret Poliju
(pieteikuma Nr.18429/06) 42.-45.punktu). Veģetārisms var būt arī daļa no cilvēka apziņas, kas
varbūt tieši nav saistīta ar noteiktu reliģisku uzskatu, bet kas neatzīst
dzīvnieku nogalināšanu, izmantošanu izpētē un viņu lietošanu uzturā (sk. Sachs M. (Hrsg.)
Grundgesetz. Kommentar. 5.Aufl., München: Beck, 2009,
Art.4, Rn 85).
Izskatāmajā lietā apgabaltiesa ir apšaubījusi
pieteicēja veģetārisma piekopšanu reliģisku uzskatu dēļ, taču tiesa nav vērtējusi, vai
pieteicēja uzskati nav daļa no valsts aizsargātās ikviena cilvēka apziņas
brīvības.
Rezolutīvā daļa
Pamatojoties uz Administratīvā
procesa likuma 348.panta 2.punktu un 351.pantu Latvijas Republikas Augstākās
tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments
nosprieda
Atcelt
Administratīvās apgabaltiesas 2010.gada 9.novembra spriedumu un nodot lietu
jaunai izskatīšanai Administratīvajai apgabaltiesai. Spriedums nav pārsūdzams.
Tiesas sēdes priekšsēdētājs senators (paraksts) J.Neimanis
Senatore (paraksts) V.Krūmiņa
Senatore (paraksts) R.Vīduša
|