Четверг, 05.12.2024
Мой сайт
Категории раздела
Мои статьи [6]
ТЕКУЩИЕ СУДЕБНЫЕ ПРОЦЕССЫ [18]
ИНФОРМАЦИЯ О МОИХ ИСКОВЫХ ДЕЛАХ
Публикации посетителей сайта [1]
публикация документов, полученных от посетителей сайта
Руководство по Самозащите [2]
практические указания и рекомендаци по самостоятельному началу и ведению административного процесса
Меню сайта
Форма входа
Главная » Статьи » ТЕКУЩИЕ СУДЕБНЫЕ ПРОЦЕССЫ

Юрипруденция Сената Верховного суда Латвии

Lieta Nr.A42519807, Nr.SKA - 161/2011

 

SPRIEDUMS

Rīgā 2011.gada 18.februārī

 

Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments šādā sastāvā:

 

senatore D.Mita senatore V. Kakste senatore V. Krūmiņa

 

rakstveida procesā izskatīja S.D. un Ieslodzījuma vietu pārvaldes kasācijas sūdzības par Administratīvās apgabaltiesas 2010.gada 29.septembra spriedumu administratīvajā lietā, kas ierosināta, pamatojoties uz S.D. pieteikumu par Ieslodzījuma vietu pārvaldes faktisko rīcību un morālā kaitējuma atlīdzināšanu.

 

 

Aprakstošā daļa

 

[1] Pieteicējs S.D. no 2006.gada 6. līdz 16.oktobrim atradās Jēkabpils cietuma soda izolatorā, izciešot disciplinārsodu, pamatojoties uz Jēkabpils cietuma priekšnieka 2006.gada 6.oktobra lēmumu.

 

[2] Pieteicējs iesniedza Administratīvajā rajona tiesā pieteikumu par Ieslodzījuma vietu pārvaldes faktisko rīcību un atlīdzinājuma par morālo kaitējumu 15 000 latu apmērā noteikšanu. Pieteikumā norādīts, ka no 2006.gada 6. līdz 11.oktobrim kamerā Nr.1 un no 2006.gada 11. līdz 16.oktobrim kamerā Nr./kameras numurs/ ik rīta skaitliskās pārbaudes laikā cietuma uzraugi pavēlēja pieteicējam izģērbties kailam nepiemērotās telpās citu uzraugu un notiesāto klātbūtnē. Akts par personas pilnu pārmeklēšanu netika sastādīts. Visi kamerā esošie notiesātie vienlaicīgi tika izģērbti kaili, turklāt kratīšanas procesā piedalījās arī cietuma operatīvie darbinieki.

[3] Ar Administratīvas rajona tiesas 2009.gada 19.oktobra spriedumu pieteikums apmierināts daļēji, Jēkabpils cietuma administrācijas faktiskā rīcība atzīta par prettiesisku un uzlikts pienākums pieteicējam atlīdzināt morālo kaitējumu 1000 latu.

 

[4] Izskatījusi Ieslodzījuma vietu pārvaldes apelācijas sūdzību, Administratīvā apgabaltiesa ar 2010.gada 29.septembra spriedumu pieteikumu apmierināja daļēji. Tiesa atzina par prettiesisku Ieslodzījuma vietu pārvaldes faktisko rīcību un uzlika par pienākumu Latvijas Republikai atlīdzināt pieteicējam morālo kaitējumu 110 latu apmērā, ka arī uzlika pienākumu Ieslodzījuma vietu pārvaldei rakstveidā atvainoties pieteicējam. Spriedums pamatots ar tālāk norādītajiem argumentiem.

[4.1] No Eiropas Cilvēktiesību tiesas prakses izriet, ka arī apcietinājumā esošas personas pilnīga pārmeklēšana var būt nepieciešama, lai sasniegtu kādu no minētajiem mērķiem. Vienlaikus jāņem vērā, ka cietuma darbiniekiem pilnīga pārmeklēšana jāveic atbilstošā veidā; nav pieļaujama pārmeklēšanas veikšana nepieņemamā veidā (patvaļīgi), pārkāpjot pārmeklēšanas parastās kārtības nepieciešamās robežas un pārsniedzot to pazemojuma līmeni, ko pārmeklēšana parasti neizbēgami ietver. Pretējā gadījumā tiek pārkāpts Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk - Eiropas Cilvēktiesību konvencija) 3.pants.

Jāņem vērā, ka intīmo ķermeņa daļu pārbaude pilnīgas pārmeklēšanas laikā ir pieļaujama vienīgi tad, ja ir absolūta nepieciešamība, ņemot vērā konkrētā gadījuma īpašos apstākļus, un ja ir pārliecinošs un sevišķs pamats aizdomām, ka ieslodzījumā esošā persona varētu slēpt sava ķermeņa intīmajās daļās aizliegtus priekšmetus vai vielas.

[4.2] No lietas materiāliem un atbildētājas paskaidrojumiem neizriet, ka bija iestājušies pieteicēja pilnīgās pārmeklēšanas priekšnoteikumi, proti, ka pastāvēja pamatotas aizdomas par to, ka pie soda izolatorā esošās ieslodzītās personas atrodas priekšmeti, mantas, vielas vai izstrādājumi, kurus aizliegts glabāt ieslodzījuma vietā.

Konkrētajā gadījumā ieslodzītās personas kratīšanas protokols nav ticis sastādīts, kā arī iestāde nav iesniegusi citus pierādījumus, ka šādas kratīšanas veikšanai bija izdots ieslodzījuma vietas priekšnieka, viņa vietnieka vai ieslodzījuma vietas priekšnieka dežūrējošā palīga rīkojums.

Turklāt jāņem vērā, ka notiesātais, atrodoties soda izolatorā, ir izolēts no saskarsmes ar apkārtējiem un viņam ir ierobežota iespēja nodot vai saņemt jebkādus neatļautus priekšmetus. Vairākkārtējo (11 reizes) pieteicēja pilnīgo kratīšanu rezultātā aizliegtie priekšmeti pie viņa netika atrasti.

Pieteicēja iepriekš izdarītie režīma pārkāpumi cietumā paši par sevi nevarēja būt pamats aizdomām, ka pie viņa atrodas priekšmeti, mantas, vielas vai izstrādājumi, kurus aizliegts glabāt ieslodzījuma vietā. Pieteicēja izdarītais disciplīnas pārkāpums bija pamats viņa ievietošanai soda izolatorā, un tas pats par sevi nevarēja būt iemesls viņa regulārai pilnīgai pārmeklēšanai.

[4.3] Attiecībā uz kratīšanas norisi augsta ticamības pakāpe piešķirama pieteicēja apgalvojumam, ka viņa pilnīgā kratīšana notikusi citu notiesāto klātbūtnē. Turklāt pilnīgā kratīšana pretēji Ieslodzījuma vietu pārvaldes 2006.gada 9.marta kārtības Nr.1/12-1 „Kratīšanas kārtība ieslodzījuma vietās" 15.punkta prasībām nenotika tam speciāli paredzētā telpā.

[4.4] Saskaņā ar Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likuma 14.panta trešo un ceturto daļu maksimālais morālā kaitējuma atlīdzinājums pieļaujams apmērā līdz 3000 latu, turklāt morālā kaitējuma patstāvīgs vai papildu atlīdzinājums var būt iestādes rakstveida vai publiska atvainošanās.

Izvērtējot lietas faktiskos apstākļus, secināms, ka pieteicēja ciešanas un pazemojumu nepārprotami radīja iestādes prettiesiskā rīcība, katru rītu 11 dienas skaitliskās pārbaudes laikā nepamatoti veicot pieteicēja pilnīgo kratīšanu, liekot viņam izģērbties kailam citu ieslodzīto personu klātbūtnē. Jāņem vērā arī apstāklis, ka pieteicējam kā īpaši pakļautai personai nebija iespēju iebilst pret minētajām darbībām, citastarp netika sastādīts personas kratīšanas protokols, un, neskatoties uz pieteicēja iebildumiem, minētās darbības turpinājās.

Lai gan iestādes prettiesiskā rīcība ir radījusi pieteicējam morālo kaitējumu, atzīstams, ka šis kaitējums nav smags.

 

[5] Pieteicējs iesniedzis kasācijas sūdzību par Administratīvās apgabaltiesas spriedumu daļā par atlīdzinājumu. Sūdzība pamatota ar tālāk minētajiem argumentiem.

[5.1] Tiesa nav ievērojusi Administratīvā procesa likuma 302.pantā noteiktā lietas izskatīšanas robežas, jo uzlikusi pienākumu atbildētājai atvainoties, attiecīgi samazinot morālā kaitējuma atlīdzības apmēru naudā, kaut gan pieteicējs šādu lūgumu nebija izteicis. Atvainošanās nevar dot gandarījumu attiecībā uz tiem cilvēkiem (kameras biedriem un apsargiem), kas bija liecinieki pieteicēja pazemojumam.

[5.2] Tiesa nepareizi piemērojusi Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likuma 14.panta ceturto daļu, jo spriedumā nav konstatēti tādi lietas faktiskie apstākļi, kas varētu pamatot atlīdzinājuma samazināšanu.

[5.3] Tiesa nepamatoti secinājusi, ka pret pieteicēju nav pieļauta atšķirīga attieksme, jo visi soda izolatorā esošie ieslodzītie tika vienlīdz pakļauti pilnīgai kratīšanai, tādējādi pieteicējam radītais morālais kaitējums nav smags. Tiesa nav ņēmusi vērā, ka pieteicēju smagi aizskāra un pazemoja ne tikai tas, ka viņam pašam liek citu klātbūtnē izģērbties un pakļauj pilnīgai kratīšanai, bet arī tas, ka pieteicēja klātbūtnē šādi rīkojās arī ar citiem cilvēkiem, pieteicējam izjūtot bezspēcību pret varas pārstāvjiem.

 

[6] Par Administratīvās apgabaltiesas spriedumu daļā, kurā pieteikums apmierināts, kasācijas sūdzību ir iesniegusi arī Ieslodzījuma vietu pārvalde. Kasācijas sūdzība pamatota ar tālāk minētajiem argumentiem.

[6.1] Tiesa nav ņēmusi vērā Ieslodzījuma vietu pārvaldes 2004.gada 29.marta instrukcijas Nr.56 „Par apcietināto un notiesāto uzraudzības kārtību" 55.punktu, kas paredzēja soda izolatorā esošu ieslodzīto personu kratīšanu (neprecizējot - daļējo vai pilnīgo) katru rītu dežūrmaiņas nodošanas - pieņemšanas laikā. Savukārt no Ieslodzījuma vietu pārvaldes 2006.gada 9.marta kārtības Nr.1/12-1 „Kratīšanas kārtība ieslodzījuma vietās" 14.punkta izriet, ka pilnīgā ieslodzītās personas kratīšana pēc būtības nevar būt plānota, jo lēmums par pilnīgās kratīšanas veikšanu ir pieņemams tikai tad, ja, veicot daļēju ieslodzītās personas kratīšanu, ieslodzītās personas uzvedība izraisa aizdomas. Līdz ar to tiesa pretēji Administratīva procesa likuma 154.panta noteikumiem nav vispusīgi izvērtējusi pierādījumus.

[6.2] Tiesa pārkāpusi Administratīvā procesa likuma 107.panta ceturto daļu un 114.pantu, jo izskatījusi lietu rakstveida procesā, vienlaikus atzīstot, ka lietā nav iegūti pierādījumi tam, ka pieteicēja kratīšanas veikšanai bija izdots Jēkabpils cietuma priekšnieka vai citas likumā pilnvarotās personas rīkojums, un ka cietumā būtu notikusi arī kameru kratīšana. Tiesa nav noskaidrojusi, kādā kārtībā veicama pilnīgā personas kratīšana tajos gadījumos, ja tam paredzēta brīva telpa nav pieejama, ievērojot, ka to nav pieļaujams īstenot gaitenī.

[6.3] Secinot, ka, nosakot atlīdzinājuma apmēru, jāņem vērā arī personas kratīšanas protokola trūkums, tiesa nav ņēmusi vērā, ka saskaņā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldes 2006.gada 9.marta kārtību Nr.1/12-1 „Kratīšanas kārtība ieslodzījuma vietās" visos gadījumos, kad ieslodzītā atrašanas vieta tiek mainīta, jāveic personas kratīšana. Papildus tiek veiktas plānotās un ārpuskārtas personu, kameru un telpu kratīšanas. Kopējs kratīšanu skaits sasniedz 400 - 500 reizes dienā. Tā kā sastādīt protokolus katrā kratīšanas reizē nav praktiski iespējams, protokols tiek sastādīts tikai gadījumos, kad tā rezultātā ir atrasts glabāšanai aizliegts priekšmets.

 

 

Motīvu daļa

 

[7] Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk - Satversme) 95.pants cita starpā paredz, ka valsts aizsargā cilvēka godu un cieņu. Cietsirdīga vai cieņu pazemojoša izturēšanās pret cilvēku ir aizliegta. Cietsirdīgas un cieņu pazemojošas attieksmes aizliegums ietverts arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 3.pantā. Kā daudzkārt atzinusi Eiropas Cilvēktiesību tiesa, konvencijas 3.pants atspoguļo vienu no demokrātiskas sabiedrības pamatvērtībām. Tas pilnībā aizliedz cietsirdīgu un pazemojošu izturēšanos neatkarīgi ne no kādiem apstākļiem un personas uzvedības (sk., piemēram, 2000.gada 6.aprīļa sprieduma lietā „Labita pret Itāliju" 119.punktu, 2001.gada 15.novembra sprieduma lietā „Iwanczuk pret Poliju" 49.punktu).

 

[8] Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir izveidojusi gan kvantitatīvi, gan saturiski nozīmīgu judikatūru konvencijas 3.panta interpretācijai, kas, Senāta ieskatā, ir ievērojama, interpretējot arī Satversmes 95.pantu.

Lai atbilstu Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 3.pantam, apiešanās raksturam ir jāsasniedz minimālais bardzības līmenis. Minimālā bardzības līmeņa novērtēšana ir relatīva pēc būtības, tā ir atkarīga no konkrētās lietas apstākļiem (sk. 2001.gada 6.jūnija sprieduma lietā „Dougoz pret Grieķiju" 44.punktu). Apiešanās var būt atzīstama par pazemojošu, ja tā pati par sevi izraisa upurī baiļu, ciešanu un pakļautības sajūtas, kas var pazemot viņu (sk. 1978.gada 18.janvāra sprieduma lietā „Īrija pret Apvienoto Karalisti" 167.punktu). Turklāt ir pietiekami, ja upuris ir pazemots viņa paša acīs (sk. 1978.gada 25.aprīļa sprieduma lietā „Tyrer pret Apvienoto Karalisti" 32.punktu). Apsverot, vai kāda īpaša apiešanās forma ir pazemojoša konvencijas 3.panta izpratnē, jāizvērtē, vai mērķis bija konkrēto personu pazemot vai noniecināt un vai, vērtējot pēc tās sekām, apiešanās veids aizskāra viņa personību veidā, kas ir nesavienojams ar 3.pantu (sk. 1997.gada 16.decembra sprieduma lietā „Raninen pret Somiju" 55.punktu). Jebkurā gadījumā šāda mērķa trūkums nevar pilnīgi izslēgt 3.panta pārkāpuma konstatāciju (sk. 2001.gada 19.aprīļa sprieduma lietā „Peerspret Grieķiju" 74.punktu).

[9] Ieslodzījumā esoša persona ir neaizsargāta, tā ir absolūtā valsts pakļautībā un līdz ar to arī aizsardzībā. Lai kādu iemeslu dēļ persona atrastos ieslodzījumā, Satversmes 95.pants un Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 3.pants prasa, ka apstākļiem jābūt tādiem, kas neizbēgami izriet no ieslodzījuma fakta un kas atbilst cieņas pilnai attieksmei pret cilvēku. Ieslodzījuma apstākļi nedrīkst pārsniegt ar ieslodzījuma faktu neizbēgami saistīto ciešanu slieksni (sk. Senāta 2010.gada 6.maija sprieduma lietā Nr.SKA-160/2007 18.punktu). Tas attiecas arī uz veidu, kādā pret personu izturas ieslodzījuma vietas personāls.

Tieši ieslodzījuma vietas darbinieki ir tie, kuru ikdienas pakļautībā ir ieslodzījumā esoša persona un kuru rīkojumi ieslodzītajam ir jāizpilda. Ieslodzījums neizbēgami ir saistīts ar pakļautības attiecībām. Tomēr pakļautības attiecības nenozīmē patvaļīgu rīcību no ieslodzījuma vietas darbinieku puses. Tās ir stingri reglamentētas ar ārējiem un iekšējiem normatīvajiem aktiem un šajās attiecībās, kā jau iepriekš teikts, jāievēro cietsirdīgas un pazemojošas attieksmes aizliegums. Personai noteiktais kriminālsods ir tā ievietošana ieslodzījuma vietā uz noteiktu laiku un noteiktā režīmā, bet ne tā pazemošana soda izciešanas laikā.

 

[10] Konkrētajā gadījumā pieteicējs norāda uz nepamatotu un pazemojošu izturēšanos no cietuma darbinieku puses, katru rītu pilnībā pārmeklējot pieteicēju. Pilnā pārmeklēšana nozīmē personas pilnīgu izģērbšanos. Piespiedu izģērbšanās, it īpaši citu cilvēku klātbūtnē, pati par sevi ir pazemojoša. Tomēr, kā atzinusi Eiropas Cilvēktiesību tiesa, tā var būt vērsta uz leģitīmu mērķu sasniegšanu. Ieslodzītā pilna pārmeklēšana var būt nepieciešama drošības apsvērumu dēļ. Vienlaikus jāņem vērā, ka tai ir jābūt veiktai pienācīgā veidā (sk. 2002.gada 15.februāra sprieduma lietā „Iwanczuk pret Poliju" 59.punktu). Vārdi „pienācīgā veidā" nozīmē, ka ieslodzītās personas ciešanas vai pazemojums nepārsniedz to līmeni, ko šāda veida leģitīma rīcība neizbēgami izraisa. Pretējā gadījumā tiek pārkāpts Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 3.pants (sk. 2007.gada 12.jūnija sprieduma lietā „Frérot pret Franciju" 38.punktu).

 

[11] Apgabaltiesa lietā ir konstatējusi, ka pieteicējs 11 dienas katru rītu ticis pakļauts pilnai pārmeklēšanai, tas noticis citu ieslodzīto klātbūtnē. Apgabaltiesa arī atzinusi, ka pārmeklēšanai nebija objektīva pamata.

Ieslodzījuma vietu pārvalde kasācijas sūdzībā piekrīt tikai pirmajam apgabaltiesas secinājumam - ka pieteicējs tika katru rītu pilnībā pārmeklēts. Tā apstrīd tiesas konstatēto par to, ka pārmeklēšana notikusi, klātesot citiem kameras biedriem, un ka tai nav bijis leģitīms mērķis.

Senāts pārvaldes apsvērumus attiecībā uz to, vai pārmeklēšana notikusi citu kameras biedru klātbūtnē, vērtē kā mēģinājumu pārvērtēt lietas faktiskos apstākļus, kas nav kasācijas instances tiesas kompetencē. Izvērtējis apgabaltiesas apsvērumus, Senāts nesaskata, ka apgabaltiesa pierādījumu novērtēšanā nebūtu ievērojusi pienākumu pierādījumus novērtēt vispusīgi, pilnvērtīgi un objektīvi, kā to prasa Administratīvā procesa likuma 154.pants.

 

[12] Senāts arī piekrīt apgabaltiesas secinājumam, ka, ņemot vērā konstatēto, pārmeklēšanai nebija objektīva pamata. Atbildot uz pieteicēja sūdzībām, gan cietums, gan Ieslodzījuma vietu pārvalde vien norādījusi, ka kratīšana veikta saskaņā ar pārvaldes 2006.gada 9.marta kārtību Nr.1/12-1 „Kratīšanas kārtība ieslodzījuma vietās". Cietuma uzraugi rakstveida ziņojumos (kuri, kā apgabaltiesa konstatējusi, ir absolūti identiski un sastādīti pēc lietas ierosināšanas tiesā) norāda, ka, veicot daļējo kratīšanu, radās aizdomas, ka pie pieteicēja varētu atrasties aizliegti priekšmeti, tāpēc viņam tika veikta pilnīga kratīšana.

Kā jau iepriekš teikts, lai nekonstatētu Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 3.panta un Satversmes 95.panta pārkāpumu, valsts rīcības pamatā ir jābūt leģitīmam mērķim. Lai tiesa varētu pārliecināties par leģitīma mērķa esību, ir jābūt pietiekamiem pierādījumiem. Triju uzraugu pēc lietas ierosināšanas tiesā savstarpēji pārrakstīti ziņojumi nerada pārliecību, ka ir bijis leģitīms mērķis katru rītu pilnībā pārmeklēt soda izolatorā esošu personu.

 

[13] Iestādes atsaukšanās uz rīcības atbilstību Ieslodzījuma vietu pārvaldes 2006.gada 9.marta kārtību Nr.1/12-1 „Kratīšanas kārtība ieslodzījuma vietās" no pamatojuma viedokļa ir neko neizsakoša. Šādi iestāde nekādā veidā nesniedz atbildi uz jautājumu, kāpēc konkrētajos faktiskajos apstākļos uzraugi pieņēmuši lēmumu pieteicēju pilnībā pārmeklēt. Turklāt atsauce uz iekšējo normatīvo aktu nav pietiekama no likuma atrunas principa viedokļa. Iestāde nelabvēlīgu faktisko rīcību var pamatot ar ārējo normatīvo aktu. Iekšējais normatīvais akts ir paredzēts iestādei pašai, tās darbiniekiem. Tas nevar būt tiesiskais pamats iestādes rīcībai attiecībā pret personu.

 

[14] Ņemot vērā konstatēto, ka pieteicējs kā notiesātais bez leģitīma mērķa 11 dienas ir bijis pakļauts pilnai pārmeklēšanai, liekot izģērbties kailam, citu personu klātbūtnē, Senāts atzīst, ka attiecīgā valsts rīcība uzskatāma par cietsirdīgu un pazemojošu izturēšanos. Tādējādi konstatējams Satversmes 95.panta un Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 3.panta pārkāpums.

 

[15] Apgabaltiesa ir atzinusi cilvēktiesību pārkāpumu, bet, nosakot atlīdzinājumu, uzskatījusi, ka radītais morālais kaitējums nav smags. Apgabaltiesa norādījusi, ka lietā nav konstatējami īpaši apstākļi (piemēram, nepamatota intīmo ķermeņa daļu pārbaude, nepiedaloties ārstniecības personālam), turklāt nav uzskatāms, ka attiecīgās darbības veiktas ar mērķi radīt pieteicējam nepilnvērtības sajūtu, pazemot vai noniecināt, arī pārējie soda izolatorā esošie ieslodzītie bijuši pakļauti pilnīgai pārmeklēšanai tāpat kā pieteicējs.

Senāts nevar pievienoties šim apgabaltiesas secinājumam.

Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likuma 14.panta pirmā daļa paredz, ka morālo kaitējumu nosaka atbilstoši aizskarto tiesību un ar likumu aizsargāto interešu nozīmīgumam un konkrētā aizskāruma smagumam, ņemot vērā iestādes rīcības tiesisko un faktisko pamatojumu un motīvus, cietušā rīcību un līdzatbildību, kā arī citus konkrētajā gadījumā būtiskus apstākļus.

Konkrētās lietas kontekstā jāatceras, ka valsts pienākums ir aizsargāt cilvēka godu un cieņu. Cietsirdīga un pazemojoša izturēšanās ir aizliegta un nav pieļaujama nekādos apstākļos. Personas pilnīga izģērbšanās citu cilvēku klātbūtnē pret savu gribu ir pazemojoša pati par sevi. Notiesātais kā īpaši pakļauta persona nevar iebilst attiecīgam rīkojumam, kas rada arī bezspēcības sajūtu. Kā jau iepriekš teikts, nav nozīmes, vai persona tika pazemota citu cilvēku acīs, pietiek ar to, ka viņa tika pazemota savās acīs. Šādas sajūtas notiesātajam neizbēgami rodas arī tad, ja prasība izģērbties ir bijusi pamatota. Savukārt, ja tā nav bijusi pamatota, tad, Senāta ieskatā, 11 dienas pēc kārtas radot personai pazemojuma un bezspēcības sajūtas, ko šāda rīcība parastā gadījumā cilvēkam izraisa, ir pamats uzskatīt, ka personai ir radīts smags morālais kaitējums.

 

[16] Saskaņā ar Satversmes 92.pantu nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā ikvienam ir tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu. Arī Administratīvā procesa likuma 92.pants paredz, ka atlīdzinājumam ir jābūt atbilstīgam. Pēc Senāta domām, tas nozīmē, ka atlīdzinājumam ir jābūt taisnīgam. Atlīdzinājumam ir jāsniedz gandarījums personai, kuras tiesības ir tikušas aizskartas. Senāts iepriekš atzinis, ka jāņem arī vērā, ka, nosakot atlīdzinājumu, tiesa pauž valsts nostāju par aizskarto tiesību un paša tiesību aizskāruma nozīmīgumu. Tādējādi atlīdzinājums demokrātiskā un tiesiskā valstī nedrīkst būt nesamērīgi mazs (sk. 2010.gada 16.februāra sprieduma lietā Nr.SKA-104/2010 18.punktu).

Apgabaltiesas noteikto atlīdzinājumu 110 latus un rakstveida atvainošanos, Senāta ieskatā, nevar uzskatīt par atbilstīgu atlīdzinājumu smagam morālam kaitējumam. Ir saprotams pieteicēja kasācijas sūdzībā norādītais, ka rakstveida atvainošanās konkrētajā situācijā nesniedz viņam gandarījumu. Arī atlīdzinājums naudā 110 latu apmērā noteikts, neuzskatot kaitējumu par smagu.

 

[17] Ievērojot iepriekš teikto, Senāts atzīst par pamatotu apgabaltiesas spriedumu daļā par faktiskās rīcības prettiesiskumu, bet par nepamatotu daļā par atlīdzinājumu.

Atlīdzinājuma noteikšanai Senāts vērš apgabaltiesas uzmanību uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas atzīto, ka, pat ja valsts ir atzinusi cilvēktiesību pārkāpumu, bet noteikusi atlīdzinājumu, kas ir ievērojami zemāks par minimumu, kādu Eiropas Cilvēktiesību tiesa parasti piešķir par attiecīgu pārkāpumu, persona saglabā upura statusu Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 34.panta izpratnē (sk. 2010.gada 20.jūlija sprieduma lietā „Ciorap pret Moldovu" 24. un 25.punktu). Līdz ar to, nosakot atlīdzinājumu, tiesai jāsalīdzina Eiropas Cilvēktiesību tiesas noteiktais atlīdzinājums līdzīgās lietās un jāņem vērā ne tikai Latvijas ekonomiskās iespējas, bet arī tas, ka atlīdzinājums par morālo kaitējumu nedrīkst būt ievērojami zemāks par minimumu, kādu noteikusi Eiropas Cilvēktiesību tiesa salīdzināmās lietās (sk., piemēram, arī Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2006.gada 19.oktobra sprieduma lietā „Tomašič pret Horvātiju" 48.punktu).

 

 

Rezolutīvā daļa

 

Pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 348.panta 2.punktu un 351.pantu, Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments

 

 

nosprieda

 

Atstāt negrozītu Administratīvās apgabaltiesas 2010.gada 29.septembra spriedumu daļā par Ieslodzījuma vietu pārvaldes faktiskās rīcības atzīšanu par prettiesisku, bet Ieslodzījuma vietu pārvaldes kasācijas sūdzību šajā daļā noraidīt.

Atcelt Administratīvās apgabaltiesas spriedumu daļā par atlīdzinājumu un šajā daļā nosūtīt lietu jaunai izskatīšanai Administratīvajai apgabaltiesai.


Spriedums nav pārsūdzams.


Senatore Senatore Senatore

D.Mita

V.Kakste

V.Krūmiņa


 

Категория: ТЕКУЩИЕ СУДЕБНЫЕ ПРОЦЕССЫ | Добавил: boris256 (16.07.2011)
Просмотров: 697 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Поиск
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Copyright MyCorp © 2024
    Бесплатный конструктор сайтов - uCoz